Про навчально-методичний комплект «Початкова школа: виховання на цінностях»
https://repository.kristti.com.ua/handle/eiraise/1073
Прев'ю: |
![]() |
Автори / укладач(і): | |
Рік публікації: | 2017 |
Тип матеріалу: | Посібник |
Тематика: | Початкова освіта |
Ідентифікатор: | UID-1073 |
URI: | https://repository.kristti.com.ua/handle/eiraise/1073 (URI - Уніфікований ідентифікатор ресурсу) |
Колекції: | Кафедра педагогіки і психології дошкільної і початкової освіти |
Переглядів: | 108
![]() |
Про навчально-методичний комплект «Початкова школа: виховання на цінностях»
Відділом початкової освіти підготовлено й розміщено в інституційному репозитарії академії навчально-методичний комплект «Початкова школа: виховання на цінностях» у двох частинах:
І. Національно-патріотичне виховання на уроках літературного читання: методичний посібник / упорядники: Л.Ткаченко, О.Романюк, А.Ткаченко. – Біла Церква, 2017. – 188 с.
ІІ. Виховуємо патріотів: збірник виховних справ / упорядники : Л.П. Ткаченко, А.О. Ткаченко, О.В. Романюк. – Біла Церква. – КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2017. – 88 с.
У методичному посібнику «Початкова школа: виховання на цінностях. Частина І. Національно-патріотичне виховання на уроках літературного читання» пропонуються розробки навчальних занять з літературного читання з використанням ефективних інноваційних методів і прийомів сучасної педагогіки, в яких систематизовано практичний досвід вчителів початкової школи у сфері патріотичного виховання.
Видання адресовано вчителям початкових класів, вихователям груп продовженого дня, батькам.
При підготовці матеріалів посібника авторський колектив та упорядники виходили з розуміння патріотизму як одного з найглибших почуттів, викарбуваних століттями й тисячоліттями історичних подій у самому серці кожного громадянина. Не можна бути патріотом, не відчуваючи особистого зв’язку з Вітчизною, не прагнучи любити, оберігати, захищати та примножувати багатства рідного краю – своєї малої Батьківщини.
Вираження глибокої прихильності та любові до всього, що з ранніх років увійшло в серце як найдорожче, кожен з нас намагається передати наступному поколінню, адже саме цей досвід є важливим чинником формування моральних якостей та патріотичних почуттів людини. Усвідомлення себе в єдності з людьми, яких об’єднує вкрай важлива спільна мета, спонукає кожного маленького громадянина свідомо ставитися до себе, оточення, до здобутків наших пращурів, до історії рідної країни, збереження її кордонів та символів, становлення її як держави.
Питання патріотичного виховання поставало ще за часів Арістотеля, а події сьогодення ще більш гостро ставлять вимоги щодо цієї проблеми –виховання патріота. Саме зараз важливо усвідомити, що таке відродження національної культури, зрозуміти важливість збереження народних традицій та звичаїв, вироблені народом упродовж усього історико-культурного розвитку.
Патріотизм, активна громадянська позиція формуються під впливом середовища, способу життя та навчально-виховної роботи в сім’ї, школі, соціальному оточенні. Тому національно-патріотичне виховання є складником і одним із головних завдань освітньо-виховної роботи у школі І ступеня.
Позитивною тенденцією сьогодення є повернення українського суспільства до вивчення історії України, побуту, традицій та звичаїв нашого народу, а головне – активне, не формальне залучення дітей до їх вивчення.
Молодший шкільний вік є чи не найсприятливішим періодом виховного впливу на дитину в післядошкільний період. Це дуже важливо для формування патріотичного світогляду. Саме в цьому віці в учня початкової школи формується емоційно-ціннісне ставлення до оточення, природи рідного краю, до народних звичаїв і традицій. І саме на основі цієї емоційної бази необхідно формувати патріотичні почуття в дитини.
У запропонованому посібнику систематизовано практичний досвід вчителів початкової школи у сфері патріотичного виховання. Видання допоможе педагогам організувати повноцінний, якісний процес навчання та виховання учнів з точки зору становлення громадянина – справжнього патріота своєї країни.
У змісті посібника представлено такі матеріали, підготовлені авторським колективом:
Білявська Н.А. З любов’ю до рідної землі. І. Баришевський «Запахло весною»;
Воротніченко Г. І. З літературної скарбниці. Т. Шевченко «Зоре, моя, вечірняя…»;
Данілова Л. М. Батьківщина – то найкращий край! О. Кириченко «Український віночок», Д. Павличко «Де найкраще місце на землі»;
Зданевич Н. О. Добридень тобі, Україно моя! Т. Коломієць «Нагідка. Біле поле полотняне»;
Левченко Г.І. Добридень тобі, Україно моя! Поезія (сюжетний вірш). В. Зорік «Українонька моя», «Тобі, Україно!», «Вклоняюсь низько»;
Шевчук Л. В. Я тут народився, і тут я живу… Д. Павличко «Де найкраще місце на землі»
Ященко Л. В. Ми – діти української землі. Ми – діти українського народу. Усна народна творчість;
Крайнова Ж. В. Урок позакласного читання. Український дитячий фольклор;
Грінчак С. П. Легенди. Байки. П’єси. Л. Мовчун. П’єса-казка «Горіхові принцеси»;
Мовчан Л. М. Вище України тільки небо. Петро Осадчук «Стежка»;
Солдатенко Т. М. Позакласне читання. Література рідного краю. Життєвий і творчий шлях земляка М. Тарана;
Зінченко Н. В. Прийди, весно, з радістю! М. Стельмах «Гуси-лебеді летять»;
Кальчук М. І. Мова – дивний скарб. Д. Білоус про чари рідної мови;
Лазенко А. І. Життя Кобзаря – уроки для нащадків;
Петрик С. В. Тарас Григорович Шевченко на Переяславщині;
Калашник І. М. З любов’ю до рідної землі. Д. Чередниченко «Рідні краєвиди»;
Лещенко В. В. Урок позакласного читання. Література рідного краю. Рідний край – гордість моя;
Сехно Н. М. На землі великій є одна країна: гарна й неповторна, мила Україна;
Клочко Н. В. Вступ до розділу «Як не любить той край …». В.Сосюра «Як не любить той край …», Л. Костенко «Усе моє, все зветься Україна…»;
Ковальчук Н. І. З любов’ю до рідної землі. В. Сосюра «Як не любить той край…»;
Крикун Л. Д. Урок-проект «Моя земля в творах українських письменників і поетів»;
Ставинога Н. В. Робота з дитячою книжкою. Де найкраще місце на землі;
Кріпак О. М. Любов до Батьківщини не має кордонів;
Кардаш Г. П. Іван Мазепа. Хто він?
У другій частині видання («Початкова школа: виховання на цінностях. Частина ІІ. Виховуємо патріотів: збірник виховних справ / упорядники : Л.П. Ткаченко, А.О. Ткаченко, О.В. Романюк. – Біла Церква. – КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти», 2017. – 88 с.) пропонуються розробки годин спілкування, виховних заходів та сценарії перших уроків із використанням ефективних інноваційних методів і прийомів сучасної педагогіки, які розкривають сутність виховання на цінностях.
Збірник адресовано вчителям початкових класів, вихователям груп продовженого дня, педагогам-організаторам загальноосвітніх навчальних закладів.
Питання національно-патріотичного виховання юних громадян України в сучасних умовах розвитку держави є надзвичайно актуальним. В умовах боротьби за незалежність та територіальну цілісність важливим є виховання в дітей молодшого шкільного віку почуття гордості за свою країну, формування національної свідомості, готовності бути гідним громадянином своєї держави.
У «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді» (наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641) зазначено, що «серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають нагальним вимогам і викликам сучасності, закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін».
Сучасний освітній процес характеризується зміною парадигм, орієнтацією на Людину, її духовну культуру, виховання ціннісного ставлення до соціального оточення та самої себе, національно свідомого, високоосвіченого, толерантного громадянина-патріота, відповідального перед своєю нацією.
В суспільстві, що сформувалося і розвивається, засвоєння патріотичних цінностей і норм життя – це об’єктивний, керований процес. Патріотизм не закладений в генах, він явище соціальне за своєю природою і тому не успадковується, а формується. Тому перед учителем постає багато складних і водночас важливих завдань. Як виростити гармонійну особистість, на які моральні цінності зорієнтувати дитину? Що потрібно зробити, щоб процес виховання був цікавим? Як зберегти і примножити доброту, людяність, любов до рідної землі, повагу до держави та людей? Для вирішення цих проблем необхідно підходити творчо і змістовно, використовувати методи і прийоми виховного впливу, спрямовані на розкриття індивідуальної неповторності кожної особистості, яка, вільно розвивається, виступає носієм патріотичних цінностей, що виявляються в її свідомості та поведінці.
Навчальний заклад має стати для кожної дитини місцем духовного збагачення, осередком становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, державу, сприяти єднанню українського народу та встановленню миру й злагоди в суспільстві. Для того, щоб школа допомагала вихованню патріотичних почуттів, життя дітей у ній має бути насиченим, цікавим, таким, щоб запам’яталося надовго, стало системою радісних дитячих спогадів. Знання, враження, пережиті в дитинстві залишаються з людиною на все життя.
Національно-патріотичне виховання пронизує весь навчально-виховний процес, органічно поєднує національне, громадянське, моральне, сімейне,естетичне, правове, екологічне, фізичне, трудове виховання ґрунтується на національній історії, знанні та відстоюванні своїх прав, відповідальності за власне майбутнє, добробут та долю країни.
Спираючись на вікові традиції нашого народу, не можна забувати про те, що патріотичне виховання починається не лише зі школи, але і з сім’ї, а тому потрібно в дітей виховувати повагу до своєї родини та гордість за неї, відроджувати втрачені в наші дні поняття родинної історії, реліквії та традиції.
Саме діти є нашим майбутнім. Тому важливо прищеплювати їм любов до своєї Батьківщини змалку. Патріотичне виховання в початковій школі дає змогу підростаючому поколінню усвідомити себе єдиним народом України, допомагає виховати націю патріотів, тих, хто буде пишатися тим, що він українець
У методичному посібнику узагальнено досвід роботи вчителів Київщини, запропоновано розробки годин спілкування, виховних справ та сценарії перших уроків із використанням ефективних інноваційних методів і прийомів сучасної педагогіки, які розкривають сутність виховання на цінностях.
Мета цієї збірки – допомогти вчителям в організації виховних заходів, зробити змістовним та цікавим навчаннята відпочинок школярів. Добірка сценаріїв вирізняється доступністю у практичній реалізації.
У змісті посібника представлено такі матеріали, підготовлені авторським колективом:
Сироветник Н.О. Мир в Україні – мир в Європі;
Кальчук М.І. День соборності України;
Лазенко А.І. Стежками козацької слави;
Кальчук М.І. Дзвенить струмочком рідна мова;
Неділько Н.П. Тарас Григорович Шевченко – співець українського народу;
Лисюченко Р.І. Педагогіка партнерства у національно-патріотичному вихованні молодшого школяра;
Кальчук М.І. Наша Батьківщина – Україна;
Неділько Н.П. З чого починається Батьківщина? Обереги маленького українця;
Кальчук М.І. Україна – єдина країна;
Ткаченко А.О. Україна – єдина країна;
Кальчук М.І. Україна – моя Батьківщина.
Запрошуємо освітян познайомитися з матеріалами навчально-методичного комплекту в інституційному репозитарії та використовувати у професійній діяльності, у тому числі – у процесі підготовки до нового навчального року, проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році.